Máte dítě v posledním ročníku mateřské školy a začínáte přemýšlet o výběru základní školy? Uvažujete o změně školy? Nevíte, jestli vám bude vyhovovat to či ono? Co to vlastně ta alternativa je? Tyhle otázky napadají nemálo rodičů, kteří nechtějí nechávat výběr školy náhodě či zaběhlým standardům. Jenže jak do toho?
Pokud máte zájem o „alternativu“, zjistěte si, jaký druh výuky škola preferuje (poskytuje). Dnes je možnost vybrat si z různých vzdělávacích směrů (waldorfská, lesní škola, montessori, dalton atd.) a samozřejmě také jejich kombinace. Pokud se chcete dozvědět více, podívejte se např. na http://www.alternativniskoly.cz/.
Nicméně, ani sebelepší informace na webech a v letácích vám nezaručí, že vaše dítě bude ve škole spokojeno. Uvědomte si, že hlavními hybateli dění ve škole jsou (mimo dětí samotných) hlavně učitelé, kteří nejen vzdělávají, ale tvoří dětem vzory a v neposlední řadě i vytvářejí atmosféru ve škole. Budou-li učitelé v nesouladu, nebudou ochotní mezi sebou spolupracovat, nebudou chtít učit „nově“, nebude škola zvlášť příjemným místem. A naopak, i přes to, že se škola nebude nazývat např. „waldorfská“, neznamená to ještě, že neposkytne dětem to nejlepší – od příjemné atmosféry, přes kvalitní vzdělávání až po všestranný rozvoj osobnosti vašeho dítěte.
Pokud budou učitelé brát děti jako své partnery a budou jim spíše průvodci, nezáleží na tom, jak se škola nazývá, vaše dítě bude určitě spokojeno a do školy bude chodit rádo!
Takže, jak si tedy vlastně vybrat? Základem je používat zdravý rozum. Nejprve si ujasněte si, co od školy vlastně požadujete! Také si uvědomte, že se to vše týká vašich dětí, takže byste je měli k výběru přizvat! Vy nejlépe znáte své dítě, víte, co preferuje, co mu vyhovuje atd., ale děti vám mohou poskytnout úplně jiný pohled na věc. Určitě se nestyďte na školu společně zajít podívat, pečlivě si prohlédnout jejich webové stránky atd. To platí pro školy klasické i alternativní.
Zde nabízím několik otázek, které vám mohou pomoci při výběru školy:
1) Preferuje škola aktivní učení či frontální (katedra naproti lavicím) výuku?
2) Zařazuje škola do výuky moderní způsoby vzdělávání, jak často a jaké?
3) Komunikuje škola aktivně s rodinou dítěte (nejen když se řeší kázeňské přestupky J) a jak?
4) Komunikuje škola s dětmi a jak?
5) Je škola aktivní i v obci (místě), kde působí a jak?